Aandacht voor leerstijlen tijdens huiswerkbegeleiding

Aandacht voor leerstijlen tijdens huiswerkbegeleiding

Heeft u op uw school een groep leerlingen die huiswerkbegeleiding nodig heeft? Dan is het goed om hierbij de verschillende leerstijlen in acht te nemen. Met de juiste begeleiding zullen de studenten grote stappen zetten. Lees hier meer over de diverse manieren van leren. 

Is de betreffende leerling een dromer of een doener? Iedere student heeft een eigen stijl van leren. De een begint meteen zonder een planning, terwijl de ander juist te lang blijft hangen in het aanbrengen van structuur. Volgens David Kolb, een Amerikaanse onderwijsdeskundige, zijn er vier leerstijlen: de doener, de denker, de dromer en de beslisser. Met huiswerkbegeleiding kunnen deze leerstijlen worden benoemd én ondersteund. 
 

De doener: concreet ervaren

De doener leert door ervaringen: hij wordt graag ‘in het diepe gegooid’. Een doener werkt graag samen en onderneemt gauw actie. Hij zoekt zelf nieuwe leersituaties op, maar is soms ongeduldig als iets niet gaat zoals verwacht. Een doener vindt het soms moeilijk om hoofd en bijzaken van elkaar te onderscheiden.

Zo ondersteunt u de doener:

  • Sfeer en menselijk contact zijn belangrijk, doe veel samen.
  • De doener leert het best via groepswerk, taakjes en projecten.
  • Doeners hebben uitdagingen en spanningsvolle situaties nodig die om snelle keuzes vragen.
  • Doeners gaan soms zonder na te denken aan het werk. Evalueer een taak achteraf en help hoofd- en bijzaken te onderscheiden.
  • Geef een doener de nodige tijd en ruimte om dingen uit te proberen.
     

De denker: waarnemen en overdenken

Een denker stelt graag onderzoekende vragen. Hij kijkt naar wat er gebeurt en probeert algemene regels daarin te ontdekken. Een denker houdt van logica en redeneren. Een denker leert het beste in gestructureerde situaties. Hij kan niet goed tegen wanorde en vraagt niet gauw om hulp. Niet alle ideeën van een denker zijn even praktisch.

Zo ondersteunt u de denker:

  • Denkers weten graag waarom ze iets leren. vertel het hem.
  • Een denker heeft orde en rust nodig in de studeerkamer. Maar ook in de klas, groepswerk is niet echt aan hem besteed.
  • Geef denkers de tijd om zelf het hoe, wat en waarom te ontdekken.
  • Bemoei je niet teveel met een denker. Denkers ervaren dit snel als een inperking van hun ambities.
  • Denkers hebben uitdagingen zoals complexe vraagstukken nodig: altijd dezelfde stof verveelt snel.
     

De dromer: analyseren en abstract denken

De dromer wil ‘eerst denken, dan doen’. Hij denkt na over verschillende situaties en probeert zich hierin in te leven. Hierdoor ziet hij vaak meerdere goede oplossingen, maar twijfelt over het nemen van een beslissing. Een dromer heeft tijd en ruimte nodig om goed te leren.

Zo ondersteunt u de dromer:

  • Zorg voor verschillende meningen over een probleem, dat stimuleert.
  • Geef dromers tijd en ruimte om ervaringen te verwerken en gevoelens te uiten.
  • Dromers leren het best als de docent de leerstof met voorbeelden uitlegt.
  • Leg geen limiet of tijdsduur op: dromers hebben hier een hekel aan.
  • Moedig dromers aan: dan leren ze beter en liever.
     

De beslisser: gestructureerd experimenteren

De beslisser wil graag dat theorie aan de praktijk gekoppeld wordt en leert veel van praktijkvoorbeelden. Een beslisser leert het meest als hij dingen uitvoert samen met een expert. Hij plant graag en voert uit. Hij is tevreden als het leerproces zich volgens plan voltrekt, zodat hij stap voor stap tot het juiste resultaat kan komen.

Zo ondersteunt u de beslisser:

  • Help de beslisser om een duidelijke rode draad te herkennen in de leerstof
  • Geef de beslisser de kans om met eigen oplossingen te experimenteren.
  • Laat de beslisser zelf een probleem oplossen, geef hem hierbij aanwijzingen en raad.
  • Beslissers leren het best als ze voorbeelden uit de praktijk krijgen.
  • Maak de beslisser duidelijk dat wat hij nu leert, later van pas komt.
  • Natuurlijk kan iemand op meerdere manieren leren, maar meestal is er één voorkeursstijl. 
     

Huiswerkbegeleiding via 65plus In het Onderwijs

Wilt u uw leerlingen begeleiden met het maken van huiswerk of het geven van bijles, maar beschikt u niet over de mankracht of de middelen om dit in te schakelen? Maak dan kennis met 65plus In het Onderwijs. Wij zijn al veertig jaar lang gespecialiseerd in de arbeidsbemiddeling van onderwijsmedewerkers, onder wie huiswerkbegeleiders en steunlesdocenten. Deze medewerkers kunnen parttime, fulltime of tijdelijk bij u aan de slag. Meer weten over de mogelijkheden? Aarzel niet en neem vrijblijvend contact op met onze HR-specialisten! 

Bron: Studiekring

Reageren