De voorgenomen wijzigingen rondom payroll

De voorgenomen wijzigingen rondom payroll

Het kabinet wil wijzigingen doorvoeren op het gebied van payrolling. Maar wat gaat er precies veranderen en welke gevolgen hebben deze veranderingen? Lees er meer over op de weblog van 65plus Payroll Professionals. 

Payrolling valt momenteel nog onder het zogenoemde 'lichtere arbeidsrechtelijke regime'. Het kabinet wil de huidige payroll-wetgeving op de schop nemen, en heeft deze wijziging opgenomen in het Voorstel van wet tot aanpassing van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi), afkomstig uit november 2017. Als de wetswijziging wordt doorgevoerd, dan heeft dit gevolgen voor payrollbedrijven. Advocaat Michel T Schroots vertelt op de website Accountant.nl over de mogelijke gevolgen. 
 

Verschillende arbeidsvoorwaarden

Bij payroll neemt de payrollorganisatie de medewerker in dienst. Dit werkgeverschap kan variëren van enkel het overdragen van de salarisadministratie tot het volledig uitbesteden van het juridisch werkgeverschap. Neemt het payrollbedrijf het administratieve én juridische werkgeverschap op zich, dan kunnen er verschillen ontstaan met betrekking tot de toepasselijke arbeidsvoorwaarden van een werknemer die rechtstreeks in dienst is van een werkgever én een werknemer die bij dezelfde werkgever werkzaam is via een payrollbedrijf. 
 

Gelijke behandeling medewerkers

Volgens het voorgenomen wetsvoorstel, de Waadi, zullen payrollwerknemers wat betreft primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden ten minste gelijk moeten worden behandeld als werknemers die rechtstreeks in dienst zijn bij de opdrachtgever. Verder wordt het lichtere arbeidsrechtelijk regime voor payrollovereenkomsten buiten toepassing verklaard, zodat het 'normale' arbeidsrechtelijk regime zal gelden. Tot slot zullen payrollwerknemers recht hebben op een pensioen dat gelijkwaardig is aan het pensioen van werknemers die rechtstreeks in dienst zijn van de opdrachtgever.
 

Raad van State buigt zich over wetsvoorstel

De Raad van State moet nog over het wetsvoorstel adviseren, maar de initiatiefnemers streven ernaar om het wetsvoorstel zo snel mogelijk in werking te laten treden. Na inwerkingtreding zullen payrollbedrijven moeten nagaan welke arbeidsvoorwaarden gelden voor werknemers die rechtstreeks in dienst zijn bij de opdrachtgever aan wie de payrollwerknemer ter beschikking wordt gesteld. De arbeidsovereenkomsten zullen hierop aangepast moeten worden: hiervoor geldt een overgangstermijn van een half jaar. 
 

Contact met 65plus Payroll Professionals

Wilt u meer informatie over de voorgenomen wetswijziging? Aarzel niet en neem contact op met de HR-specialisten van 65plus Payroll Professionals. Al sinds 1975 houden wij ons bezig met het uitzenden én het payrollen van medewerkers die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt. Wij bieden werkgevers én werknemers diverse voordelen. Lees meer hierover op onze website

Bron: Accountant

Reageren