Doorbreek de zitcultuur

Doorbreek de zitcultuur

Gemiddeld zitten we negen uur per dag stil. Niet alleen wanneer we televisie kijken, een boek lezen of achter onze tablet of smartphone zitten: het overgrote deel van de dag zitten we stil tijdens ons werk of tijdens schoollessen. Lees hier hoe u die zitcultuur kunt doorbreken!
 

Televisie kijken, eten, werken of een boek lezen: al deze activiteiten doen we zittend. Uit onderzoek is gebleken dat we zo’n 50 tot 85 procent van onze dag stil zitten. En zitten is minder onschuldig dan het lijkt. Zo stelt professor Frank Backx, hoogleraar sportgeneeskunde aan het UMC Utrecht, dat zitten het nieuwe roken is. Wie onvoldoende beweegt, wordt lichamelijk en geestelijk eerder ziek. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor het belang van bewegen. Zo heeft het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) een aanbevelingsrapport opgesteld om het aantal zituren per dag naar beneden te halen. 
 

Dertig minuten bewegen

Volgens de internationale richtlijnen moet een volwassene iedere dag minimaal dertig minuten bewegen. Hierbij is het van belang dat uw hartslag verhoogt, bijvoorbeeld door stevig door te wandelen of trappen te lopen. U voelt hierbij dat u een lichamelijke inspanning levert en u vermoeid raakt. Maar een half uur beweging per dag is eigenlijk niet voldoende: beweegt u dagelijks een half uur, maar zit u daarna onafgebroken, dan bent u toch niet goed bezig. Het is het beste om het stilzitten af te wisselen met kleine bewegingen. Zo kunt u op uw werk bijvoorbeeld koffie halen voor uw collega’s of printjes van de printer pakken.
 

Bewegen onder werktijd

Zo’n 70 procent van alle tijd die we zittend doorbrengen, is tijdens ons werk. Dit lijkt onontkoombaar, maar er zijn verschillende manieren om het aantal zituren terug te dringen. Neem bijvoorbeeld de volgende tips in acht:

  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Sta regelmatig op, bijvoorbeeld om koffie te halen. U kunt op uw computer gratis pauzesoftware installeren, waarbij u wordt gewaarschuwd als u te lang zit. 
  • Stuur een directe collega geen mail, maar loop voor vragen naar hem of haar toe. 
  • Verstuur uw printopdracht naar een printer die het verst bij u vandaan staat.
  • Probeer tijdens uw pauze wat te bewegen, bijvoorbeeld door een wandeling te maken of te joggen. 
  • Wilt u iets mededelen aan uw collega’s, zorg dan voor een staande vergadering. Dit is ook nog eens effectief, want staand vergaderen duurt zo’n 35 procent minder lang dan zittend vergaderen. 
     

Meer bewegen dankzij kantoorinrichting 

Wilt u nog meer gestimuleerd worden om tijdens het werk te bewegen, dan kunt u ook gebruikmaken van speciale bureaus en stoelen. Kies bijvoorbeeld voor de volgende kantoorinrichting: 

  • Met een verstelbaar bureau kunt u wisselen tussen staand en zittend werken. Er bestaat zelf een bureau dat automatisch omhoog gaat wanneer u te lang achter elkaar heeft gezeten. 
  • Ga eens niet op een bureaustoel zitten, maar kies voor een zitbal. Hiermee moet uw lichaam continue werken om in balans te blijven. Ditzelfde geldt voor een balansbard waarop u kunt staan. 
  • Plaats een loopband onder uw bureau, zodat u tijdens het werken op een rustig tempo kunt wandelen. 
  • Het is mogelijk om tijdens uw werk te fietsen op een speciale deskbike. 

Doe met deze tips uw voordeel en zorg dat u de zitcultuur op uw werk doorbreekt. Bovendien dor een goed voorbeeld goed volgen, dus de kans is groot dat u uw collega’s hiermee aansteekt!

Bron: HR Square
 

Reageren