Nederlands onderwijs nog niet ingericht op digitale maatschappij

Nederlands onderwijs nog niet ingericht op digitale maatschappij

De leerlingen in het huidige onderwijs worden nog onvoldoende voorbereid op het leven en werken in een digitale maatschappij, aldus de Onderwijsraad. Het Nederlands onderwijs dreigt achter te lopen in de toenemende technologische ontwikkelingen.

De Onderwijsraad heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd naar de digitalisering van het Nederlands onderwijs. Aan de hand van dit onderzoek concludeert de Onderwijsraad dat leerlingen onvoldoende worden voorbereid op leven en werken in een digitale maatschappij. 
 

Betrokken bij digitale ontwikkelingen

Volgens de Raad vraagt dit de nodige inspanningen van de overheid, de scholen en de uitgevers van digitale leermiddelen. Zij moeten ervoor zorgen dat het onderwijs optimaal profiteert van de mogelijkheden die digitalisering biedt. Onderwijsinstellingen moeten daarbij nauwer betrokken worden bij digitale ontwikkelingen.
 

De keerzijde van digitalisering

Tegelijk waarschuwt de Onderwijsraad voor de mogelijke negatieve gevolgen voor het geheugen en concentratievermogen van veelvuldig gebruik van digitale toepassingen. Ook waarschuwt de raad voor schadelijke fysieke en psychische gevolgen van veelvuldig internetgebruik, zoals nekklachten, cyberpesten en depressieve klachten. 
 

Contact met 65plus In het Onderwijs

Meer weten over dit nieuwsbericht óf bent u op zoek naar deskundige arbeidskrachten met ervaring in het onderwijs? Aarzel niet en neem vrijblijvend contact op met 65plus In het Onderwijs. Wij zijn zeer ervaren in de arbeidsbemiddeling van AOW-gerechtigde medewerkers in het onderwijs. Zij kunnen aan de slag in uiteenlopende functies, zoals examinatoren, surveillanten, beoordelaars, docenten, huiswerkbegeleiders, conciërges, receptionisten, klusjesmannen of schoonmakers. Interesse? Onze HR-specialisten vertellen u graag meer!

Bron: Nu.nl

Reageren