Veel ouderen ondervinden hinder van digitalisering

Veel ouderen ondervinden hinder van digitalisering

Steeds meer ouderen ondervinden hinder van de toenemende digitale dienstverlening. Veel informatie wordt alleen op internet gedeeld en zaken kunt u enkel online regelen. Volgens seniorenorganisatie KBO kunnen veel ouderen deze ontwikkelingen niet bijbenen.

Een bezoek aan de gemeente? Maak een afspraak via internet. Weten wanneer de vuilniscontainers worden geleegd? Download de ophaalkalender via de gemeentewebsite. En bekijk gelijk de reisinformatie van het openbaar vervoer die vrijwel alleen online wordt gecommuniceerd. Steeds vaker wordt belangrijke informatie enkel op internet gedeeld en kun je zaken alleen online regelen. Voor jongeren is dit wellicht geen probleem, maar voor veel ouderen is dit een enorm obstakel.
 

Onderzoek van KBO

Zo verwacht bijna driekwart (72%) van de senioren die kennis van internet heeft, de toenemende digitale dienstverlening niet te kunnen bijbenen. Dit blijkt uit een enquête van seniorenorganisatie KBO onder 1.350 oudere deelnemers. Als diensten alleen nog maar via internet en e-mail aangeboden worden, dan komt 47% van de computervaardige senioren ook nog eens echt in serieuze problemen. Dit komt bovenop de 1,2 miljoen internetloze senioren die Nederland rijk is.
 

Alternatieven bieden

Seniorenorganisatie KBO stimuleert en ondersteunt senioren in hun weg naar digitalisering. Maar de organisatie vindt ook dat veel dienstverlenende organisaties er vanzelfsprekend vanuit gaan dat alle burgers overweg kunnen met digitale dienstverlening. KBO-directeur Manon Vanderkaa zegt hierover het volgende: “Ons onderzoek bewijst dat dit beleid haaks staat op de realiteit. Overheid en bedrijven moeten rekening houden met de wensen, behoeften en mogelijkheden van de grote en diverse groep oudere Nederlanders. We roepen dienstverleners dan ook op om alternatieven te blijven bieden: het moet mogelijk blijven om gewoon te bellen of langs te komen met een vraag.”

Bron: ANP
 

Reageren