Wat u moet weten over Generatie Z

Wat u moet weten over Generatie Z

Er staat een nieuwe generatie klaar om de arbeidsmarkt te betreden: Generatie Z. Hiertoe wordt iedereen gerekend tussen de 0 en 20 jaar oud. Deze generatie is opgegroeid met internet, wifi en smartphones. Wat betekent dit voor werkgevers en HR professionals? Lees er hier meer over.

In Nederland zijn ruim 3,8 miljoen mensen tussen de 0 en 20 jaar oud. Daarvan zijn er zo’n 800.000 tussen de 16 en 20 jaar oud. Zij worden hiermee al tot de beroepsbevolking gerekend. De mensen uit Generatie Z hebben vanaf hun geboorte te maken met internet, wifi en smartphones. Digital natives, worden ze ook genoemd. Ze zijn altijd online en willen alle zaken online regelen. Bovendien is de samenstelling van deze groep zeer divers: bijna een kwart is van allochtone afkomst.
 

Houding tegenover werk en carrière

Hoe kijken de mensen van Generatie Z aan tegen arbeid? Universum, een consultancybedrijf op het gebied van employer branding, heeft onderzoek gedaan naar de houding van jongeren die geboren zijn tussen 1996 en 2000 ten opzichte van hun toekomstige carrière en werk. Hieruit komen de volgende zaken naar voren:

  • De generatie is optimistisch
    Van de jongeren van Generatie Z is 65% hoopvol over de toekomst. Ze zijn echter minder optimistisch over hun levensstandaard. Slechts de helft denkt het beter te doen dan zijn of haar ouders, tegen 71% van Generatie Y.
     
  • De generatie wil een goede werk-privé balans
    Een goede balans tussen werk en privé is heel erg belangrijk voor deze generatie: 53 procent van hen geeft aan dat dit topprioriteit heeft. Daarnaast is deze generatie op zoek naar zekerheid en stabiliteit.
     
  • De generatie beschikt over een ondernemersgeest
    Van deze generatie zegt 55% interesse te hebben in het starten van een eigen onderneming.
     

Rol van werkgevers en HR

Wat betekent dit voor werkgevers en HR professionals? Volgens Universum moeten zij benadrukken dat autonomie, innovatie en ondernemerschap belangrijke waarden zijn binnen de organisatie. Bovendien zullen zij – wanneer zij Generatie Z optimaal willen werven – gebruik moeten maken van socialmediakanalen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 83% ervoor open staat om via sociale media benaderd te worden door een toekomstige werkgever. 59% van hen geeft echter aan dat zij op social media niet geconfronteerd willen worden met advertenties van werkgevers.
 

Werken met oudere generatie

Wilt u meer weten over generatiemanagement, neem dan contact op met de HR specialisten van Uitzendbureau 65plus. Wij zijn gespecialiseerd in generatiemanagement: wij hebben namelijk jarenlange ervaring in de arbeidsbemiddeling van mensen die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt. Deze medewerkers zijn naast ervaren en deskundig ook zeer gemotiveerd. Meer weten? Wij lichten de mogelijkheden en de vele voordelen graag aan u toe!

Bron: P&O Actueel
 

Reageren