Nieuw: je VOG digitaal aanvragen én ontvangen

Goed nieuws: heb je een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig, dan kun je die nu ook digitaal ontvangen. Tot nu was dit alleen mogelijk op papier. Deze nieuwe werkwijze is niet alleen sneller, maar ook duurzamer. De papieren versie van de VOG blijft overigens nog steeds bestaan. Alles weten over het digitaal ontvangen van de VOG? Wij zetten de meestgestelde vragen met de antwoorden op een rij.

Nieuw: je VOG digitaal aanvragen én ontvangen

Wat zijn de voordelen van een digitale VOG?

Voor zowel medewerkers als werkgevers levert de digitale verzending van de VOG allerlei voordelen op:

  • Het digitaal ontvangen van de VOG levert tijdswinst op ten opzichte van het ontvangen per post.
  • Ook is het duurzamer ten opzichte van bezorging per post.
  • Het wordt daarnaast voor medewerkers makkelijker om de VOG te overhandigen: zij krijgen de VOG afgeleverd in de Berichtenbox van MijnOverheid en kunnen deze vervolgens snel naar de VOG-vragende organisatie doorsturen.
  • Daarnaast controleert de organisatie de echtheid eenvoudig online via www.validatie.nl.

Hoe ontvang je de VOG digitaal?

De optie om een digitale VOG te ontvangen is alleen mogelijk bij een digitale aanvraag. Vraag je een VOG aan via de gemeente, dan kun je de VOG niet digitaal ontvangen. Digitale verzending is bovendien alleen mogelijk als de medewerker de Berichtenbox heeft geactiveerd. Daarnaast moet de medewerker in de Berichtenbox hebben aangevinkt digitale post te willen ontvangen van screeningsautoriteit Justis én een actueel, werkend e-mailadres hebben opgegeven. Dit is een eenmalige stap. 

Vanaf wanneer van je je VOG digitaal aanvragen?

Het digitaal ontvangen van de VOG wordt in fases uitgerold. De eerste fase startte op 20 maart 2024 en vanaf 21 mei 2024 kan iedereen ermee aan de gang.

Meer lezen?

Je leest alles over het digitaal aanvragen en ontvangen van de VOG op de website van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.