Veilig werken met de heftruck

In Nederland gebeuren jaarlijks duizenden incidenten en ongevallen met heftrucks. Hoog tijd om veiligheid op de vorkheftruck (nog) meer te promoten. Vakbond FNV heeft enkele do’s en don’ts opgesteld voor werken met de heftruck. 

Met heftrucks en reachtrucks gebeuren nogal eens ongevallen. Medewerkers onderschatten het gevaar van werken met een heftruck. Zo kan iemand knel worden gereden, een zwaar beladen heftruck kan kantelen of een lading kan vallen. Kortom, een ongeval zit in een klein hoekje. Om het werken met de heftruck veiliger te maken, heeft vakbond FNV een lijst met do’s en don’ts opgesteld. Lees de tien tips en doe er uw voordeel mee! 
 

Tips voor meer veiligheid

  1. Ongevallen gebeuren vaak tijdens gehaast werk: laat u niet opjagen.
  2. Controleer de vorkheftruck altijd met de gedachte dat er ernstige situaties kunnen optreden.
  3. Beschouw incidenten en situaties die nét goed aflopen als duidelijke waarschuwingen.
  4. Zorg dat de loopgebieden en vorkheftruckwegen goed gescheiden zijn.
  5. Rijd niet met geheven last (het kantelpunt is dan hoog, met name in bochten).
  6. Rijd niet met een instabiele last.
  7. Rijd extra langzaam bij blinde hoeken.
  8. Let op bij laadstations: hier is vaak weinig zicht.
  9. 9et is streng verboden personen (op de lepels) te laten meerijden.
  10. Houd uw ledematen binnen de stijlen van de vorkheftruckcabine.
     

Heftruckchauffeurs 65plus Op de Weg

Vakbond FNV zet zich hard in voor meer veiligheid rondom werken met de heftruck. De vakbond heeft een paper opgesteld met daarin tips en aandachtpunten voor veiligheid. Bekijk de paper hier. Wilt u meer informatie over werken met de heftruck, neem dan contact op met de HR-medewerkers van 65plus Op de Weg. 65plus Op de Weg, onderdeel van Uitzendbureau 65plus, is specialist in chauffeursfuncties. Wij leveren uiteenlopende chauffeurs, onder wie ook heftruckchauffeurs en reachtruckchauffeurs. Deze medewerkers hebben veel ervaring en nemen bovendien de veiligheidsvoorschriften in acht. 

Bron: FNV