Column oprichter seniorenplatform Klup: “Mijn leven had er waarschijnlijk heel anders uitgezien als ik die eerste stap niet had genomen”
Zowel voor klupper Piet (gebruiker van het Klup platform) als voor mij gaat deze quote op. Piet zette een belangrijke stap op zijn 69ste en ik besloot op mijn 27ste mijn eerste baan op te zeggen om te gaan ondernemen. Als twintiger startte ik samen met Michelle Wolters een bedrijf om de oudere generatie op een effectieve en online manier met elkaar te verbinden. Online ontmoeten en offline afspreken.
Het Klupverhaal van Piet
Na een druk werkend leven en veel sociale contacten viel Piet Boschman (74) in het welbekende zwarte gat. Door het wegvallen van zijn werk werd het steeds stiller om hem heen. Beseffende dat mensen niet van zelf naar hem toe zouden komen, ondernam Piet zelf actie en stuitte bij toeval op Klup. Piet is een van de eerste kluppers sinds de start van het platform in Rotterdam en is er zeker van dat zijn leven er waarschijnlijk heel anders had uitgezien als hij destijds niet de stap had genomen. “Inmiddels ben ik ruim 200 activiteiten en vele vriendschappen verder. Als kers op de taart ben ik inmiddels ook al vier jaar gelukkig met mede-klupper Jannie.”
Grijs ondernemen met impact
Het verhaal van Piet is één van de vele bewijzen dat je ook de oudere generatie effectief kan koppelen via techniek in combinatie met een actieve community. “Gebruikt de oudere generatie wel smartphones?”, werd ons veel gevraagd in de beginfase en door de jaren heen zijn we qua doelgroep iets gaan verjongen. We zagen bij onze ouders dat het voor de actieve 50- tot 70-jarige lastig kan zijn om na een levensveranderende ervaring, overlijden en scheiding, (opnieuw) een sociaal netwerk te bouwen. Niet vanuit de ‘help’ gedachte, betuttelend of eenzaamheid maar juist op een positieve en activerende manier.
Inmiddels zijn we vijf jaar, 125.000+ connecties, 14.000+ activiteiten, Kluphuwelijken en meerdere prijzen en rewards verder. De maatschappelijke waarde van Klup wordt erkend en durf ik wel te stellen dat we echt aan het ondernemen zijn, binnen de ‘grijze’ markt, én met impact. De potentie van de doelgroep is enorm en via ons onmichannel platform (app, website, magazine en meer) weten we de doelgroep in samenwerking met partners te inspireren om samen een actief en sociaal leven te leiden.
Al met al: mijn leven had er totaal anders uitgezien als ik die eerste stap niet had gezet. De dagelijkse erkenning die we ontvangen van kluppers die aangeven dat Klup hun leven heeft veranderd en de betrokkenheid van de doelgroep maakt me dagelijks trots en blij dat we die sprong in het diepe hebben genomen. Op naar de volgende vijf jaar ‘grijs’ ondernemen!
Michiel van den Berg - Oprichter Klup