Dienstverlener Pieter (69): “Leeftijd speelt geen rol in het aangrijpen van nieuwe kansen”
Dat doorwerken voor veel AOW'ers vrijwel een 'no brainer' is, zien wij dagelijks. Werk heeft namelijk een sociale betekenis, draagt bij aan het gevoel van voldoening én zorgt natuurlijk voor een fijn financieel extraatje. Daartegenover staan vele organisaties te springen om de enorme levens- en werkervaring van AOW-gerechtigden. Een mooi voorbeeld hiervan is Pieter Heesterman die al bijna 40 jaar bij de Belastingdienst werkt.
Maatschappelijk betrokken blijven
Hij was in het voorjaar van 2020 al van plan om met pensioen te gaan, op z’n 67ste. De corona-uitbraak had echter een grote impact op de dienstverlening van de Belastingdienst. “Doordat alle kantoren dichtgingen, moesten we snel de telefonische hulp bij belastingaangifte organiseren. Mijn directeur vroeg mij, met mijn kennis van HR en Excel, om hieraan mee te helpen. We hebben dit in 2020 in een mum van tijd voor burgers georganiseerd. Voor mij was het een mooie uitdaging om in crisistijd maatschappelijk betrokken te blijven”, zo vertelt Pieter.
Werk als sociale functie
Dit grote aanpassingsvermogen heeft ook te maken met zijn pragmatisme. Een vakantie boekt Pieter vaak een paar dagen van tevoren, een lekkende kraan probeert hij eerst zelf te repareren, en op het werk schrijft hij plannen die altijd het belang voor burgers voorop stellen. “Het werk als dienstverlener binnen de Belastingdienst heeft ook een sociale functie. Je staat klaar voor mensen die hun belastingzaken even niet kunnen doorgronden, bijvoorbeeld door een levensgebeurtenis. Daarnaast staan we op onze locaties klaar voor mensen met financiële problemen, of voor hen die hierin dreigen te komen. Onze baliemedewerkers stimuleer ik dan altijd om in het persoonlijk contact met mensen maatwerk toe te passen. Daar krijgen ze van mij, binnen de wettelijke kaders, maximale ruimte voor.”
Wederzijdse complimenten
Er schuilt een docent in Pieter hoewel hij hiervoor nooit enige ambitie had. Dat zeggen ook collega’s die al jaren met hem samenwerken. “Je kunt altijd bij hem binnen lopen voor hulp of een advies”, stelt medewerker Dienstverlening Zakia Youssfi. “Hij drukte mij daarnaast jaren op het hart om een mbo-opleiding te volgen. Daardoor heb ik nu een nieuwe coördinerende functie binnen de Belastingdienst.” Ook medewerker Dienstverlening Ria Broekman prijst Pieters coachende rol en prettige samenwerking. “Hij maakt complexe zaken simpel, waarbij hij ons zélf laat nadenken over een oplossing voor burgers. Voor dat bewustwordingsproces neemt Pieter alle tijd.” Pieter lacht om de complimenten. “Ik vind het mooi om beleid vanuit de directie te vertalen naar de praktijk. Neem integrale klantbehandeling, oftewel het even een stap verder kijken dan de vraag waarmee een inwoner onze balie bezoekt. Diverse medewerkers pasten dit al jaren toe. Dan wil ik hen laten inzien dat zij aan de wieg hebben gestaan. Zij verdienen hiervoor de complimenten.”
Nog niet écht achter de geraniums
Hoewel hij hét voorbeeld is dat een pensioengerechtigde leeftijd geen rol speelt om te blijven werken, trekt Pieter eind december toch echt de deur achter zich dicht. Maar van stilzitten is nog geen sprake. “Zo wachten twee nieuwe vrijwilligersfuncties voor besturen. Beiden houden verband met mijn grote hobby kunst en cultuur.” Pieter kijkt ernaar uit en laat zijn werk met een gerust hart achter. “Er staat een volwassen en klantgericht team voor onze digitale en fysieke dienstverlening. Dit levert ook weer nieuwe uitdagingen op. Toch geef ik mijn opvolger een écht belangrijk advies mee. Neem altijd de tijd voor mensen.”
Bron: Belastingdienst