De krapte op de arbeidsmarkt oplossen? Richt je op deze doelgroepen
Volgens de cijfers van het UWV vormen 1,1 miljoen mensen het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland. Dat getal loopt volgens de stichting Buitenboordmotor zelfs op tot 3,9 miljoen. In deze groep bevinden zich nieuwkomers, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en AOW-gerechtigde werkzoekenden. Over de laatste groep stelt een rapport van ABN Amro: 'doorwerkers' kunnen de personeelstekorten verkleinen. Ook het UVW wijst nadrukkelijk in de richting van groepen waaraan werkgevers wellicht nog niet eerder dachten. Maar hoe bereik je deze groepen? Flexmarkt ging hierover in gesprek met onder andere onze marketingmanager Bart.
Groot potentieel
Dat er genoeg AOW-gerechtigden willen werken, toont een wervingscampagne van de gemeente Lopik aan. De Utrechtse gemeente richtte zich binnen de campagne specifiek op gepensioneerden en zij-instromers. De gemeente kreeg zodanig veel reacties op de eerste twee advertenties, dat de derde werd ingetrokken. Wethouder Jan Vente werd, in zijn eigen woorden, "overvallen door het succes".
Ook wij, als uitzendbureau speciaal voor AOW'ers, richten ons dagelijks op het werven van deze doelgroep. Marketingmanager Bart Veltman vertelt: “Wij werven AOW-gerechtigde werkzoekenden via een optimale mix van on- en offline wervingscampagnes. Voor de gezochte profielen voor de vacatures van onze opdrachtgevers en de werklocaties weten wij inmiddels wat succesvol is om een optimale instroom te realiseren. Denk aan onder meer jobboards, magazines, dagbladen, communities en sociale-mediaplatformen die populair zijn bij onze doelgroep. Daarnaast zijn wij ook aanwezig op lokale en landelijke events en maken we periodiek gebruik van radio en out-of-home-oplossingen.”
Speciale aandacht
Bij het werven van AOW-gerechtigden krijgen de functie-eisen wat speciale aandacht. Het is namelijk belangrijk dat deze aansluiten op de wensen van de werkzoekende. “Deze wijken namelijk soms iets af als je ze vergelijkt met jongere werkzoekenden. Denk bijvoorbeeld aan de wens van senioren om parttime te werken. Vaak bieden wij onze opdrachtgevers dan ook twee kandidaten aan die samen een fulltime functie bekleden. Bij vakantie en ziekte is er dan ook meteen een oplossing.”
Ook aandacht voor andere doelgroepen
Het artikel besteed ook aandacht aan het werven van andere specifieke doelgroepen, zoals Oekraïense vluchtelingen en mensen met autisme. Meer lezen? Je leest het hele artikel hier.
Bron: Flexmarkt
Op zoek naar ervaren AOW’ers die jouw team komen versterken? Plaats hier een vacature voor jouw organisatie of bereken via onze tool direct het uitzendtarief.