- U bevindt zich hier:
- Uitzendbureau 65plus
- Nieuwsblog
- De waarde van ouder worden
De waarde van ouder worden
Nooit eerder hebben we zoveel 75-plussers in Nederland gehad. Zoveel levenservaring is waardevol én levert uitdagingen op. Daarom moeten we daarover nadenken met de hele samenleving. Zo zorgen we er samen voor dat ouder worden ook in de toekomst van grote waarde blijft. Hiervoor is de website en campagne 'De Waarde van Ouder Worden' in het leven geroepen. Het is een initiatief van het ministerie van VWS en komt voort uit het manifest ‘Waardig Ouder Worden’.
Maatschappelijk potentieel
Over tien jaar telt Nederland ruim 2 miljoen mensen van 75 jaar of ouder. En dat zijn 600.000 ouderen meer dan vandaag. Behalve dat ouderen zelf graag actief onderdeel blijven van de samenleving, heeft de samenleving hun betrokkenheid hard nodig. Er zit veel maatschappelijk potentieel in deze groep: ouderen bezitten meer kennis, kunde en ervaring dan jongeren. De hele maatschappij kan hier de vruchten van plukken. De campagne ‘de Waarde van Ouder Worden’ laat zien dat alle ouderen waardevol zijn voor de samenleving, nu en in de toekomst. Ieder op zijn of haar manier: een ervaren scheidsrechter op het veld, een ondernemer die zijn kwaliteiten inzet in het buurthuis of een opa die waardevol advies geeft aan zijn kleindochter.
Inspiratieplatform
Naast de campagne is er ook het inspiratieplatform www.dewaardevanouderworden.nl gelanceerd. Op deze website vinden de aankomende generaties 55-plussers onafhankelijk en simpel advies om zich effectief voor te bereiden op een minder mobiele levensfase. Door op tijd stappen te zetten, behoudt deze groep langer de regie en onafhankelijkheid.
Willeke Alberti en orchideeënkweker Koos
In de campagne komen bekende en minder bekende Nederlanders aan het woord, die vertellen wat voor hen de waarde is van het ouder worden. Willeke Alberti figureert in een bijzonder filmpje, waarin ze samen met haar kleindochter te zien is. "Ik heb veel meer zelfvertrouwen dan vroeger. Het leven, daar moet je van leren. Daar word je ook wijzer van. Dat is het mooie van ouder worden."
Orchideeënkweker Koos Wubben (86) zag dat de overname van zijn zaak niet doorging en besloot dan maar zelf door te werken. "Die orchideeën houden me jong. Net als de jonge orchideeënkwekers die ik help door mijn kennis en ervaring met hen te delen."
Ook Vera van Brakel is in de campagne te zien. Zij vertelt in haar vlog over zichzelf en introduceert ‘de gewone senior’, want daar zijn er volgens haar heel veel van. Van Brakel vindt het belangrijk dat we ons realiseren dat we allemaal individuen zijn. "Het is belangrijk dat wij ouderen zelf de regie houden en dat we in contact blijven en het contact zoeken met jongeren. Dat we naar hen luisteren en zijn naar ons."
Bron: FASv, De Waarde van Ouder Worden & MAXVandaag