Vijf veelgestelde vragen over payroll

Vijf veelgestelde vragen over payroll

Er is veel te doen rondom payroll. Maar wat is payroll nu precies? En wat betekent payroll voor uw medewerkers? Op de nieuwsblog van 65plus Payroll Professionals leest u vijf veelgestelde vragen (én antwoorden) over payrolling.
 

Wat is payroll precies?

Bij payroll neemt de payrollorganisatie de medewerker in dienst en neemt hierbij het administratief en juridisch werkgeverschap op zich. De werkgever werft en selecteert de medewerker wel, maar deze wordt bij indiensttreding op de loonlijst van het payrollbedrijf gezet. Op papier is de medewerker in dienst bij het payrollbedrijf, maar de werkgever behoudt de dagelijkse begeleiding en aansturing van de medewerker.
 

Wat houdt juridisch werkgeverschap in?

Met het overnemen van het juridisch werkgeverschap neemt de payrollorganisatie alle arbeidsrechtelijke risico’s en aansprakelijkheden van u over. Als werkgever zit u zo niet vast aan arbeidscontracten en kunt u flexibel inspelen op ontwikkelingen in de markt. U kunt hierbij zelf uw personeel selecteren, functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren en lonen en vakanties bepalen. 
 

Wat verandert er voor medewerkers?

Op papier is de medewerker in dienst bij het payrollbedrijf – dit is zijn of haar werkgever. Wordt een medewerker vanuit het bedrijf bij een payrollorganisatie geplaatst, dan wordt het werkgeverschap én het opgebouwde arbeidsverleden overgenomen door de payrollorganisatie. In de praktijk zal er echter niet veel veranderen, want de werkzaamheden en werkafspraken van een payroller zijn hetzelfde als die van medewerkers die in dienst bij het bedrijf zijn. 
 

Kunnen bestaande medewerkers overgezet worden op payroll?

De medewerkers die nu bij u in dienst zijn, kunnen gemakkelijk overgeheveld worden naar een payrollorganisatie. De payrollorganisatie neemt daarmee alle werkgeversverplichtingen en afspraken over, waaronder de opgebouwde dienstjaren, het soort arbeidscontract en het salaris.
 

Kunnen medewerkers een 0-urencontract krijgen?

Medewerkers die via een payrollonderneming werken, kunnen net als bij een rechtstreeks dienstverband een 0-urencontract krijgen. Let wel: ook bij een 0-urencontract via payroll geldt dat er na 1,5 jaar een dienstverband moet volgen met een minimaal aantal contracturen. 
 

Meer weten over payrolling?

Wilt u meer informatie over payrolling? Aarzel niet en neem vrijblijvend contact op met de HR-specialisten van 65plus Payroll Professionals. Al vier decennia lang zijn wij gespecialiseerd in het payrollen van medewerkers die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt. Uiteraard kunt u ook onze Veelgestelde vragen bekijken.

Reageren