Geven en ontvangen van feedback in het bedrijfsleven

Geven en ontvangen van feedback in het bedrijfsleven

Feedback geven en krijgen … het blijft lastig. Het is de kunst om feedback te geven waarbij je duidelijke vervolgafspraken maakt en ervoor zorgt dat de persoon zichzelf kan verbeteren. Lees het artikel van Uitzendbureau 65plus over het geven én ontvangen van feedback.

39 Procent van de werknemers geeft aan dat zij graag van de kritiek wil leren en hier graag voordeel uithaalt. 7 Procent van de werknemers bedankt voor de feedback. 52 Procent van de werknemers vindt van zichzelf dat hij goed met kritiek om kan gaan. Een andere mogelijkheid is dat medewerkers er onzeker van worden: hier is sprake van 23 procent. Bij 19 procent van de werknemers komt het ook wel eens voor dat zij in de verdediging schieten. 
 

Werksoort en leeftijd 

Medewerkers die kritiek ontvangen in de sectoren industrie, landbouw, bouw en energie hebben een bovengemiddeld secundaire reactie. Een kwart geeft aan graag de feedback te willen verwerken voordat zij een reactie geven. Medewerkers in het openbaar bestuur en overheid incasseren de feedback het vaakst zonder door te vragen. In de zorg en het onderwijs geeft een kwart aan regelmatig (bedoeld of onbedoeld) in de verdediging te schieten. Hoe jonger de medewerker is, hoe gemakkelijker het geven van kritiek afgaat. Feedback geven is namelijk altijd met het oog op vooruitgang, zodat een medewerker nog beter zijn best kan doen en handvatten heeft om een beter resultaat te behalen. 
 

Vervolg 

Na de feedback is het belangrijk dat er afgesproken wordt wat de vervolgstappen zijn na het geven van de feedback. Zorg dat er onderling begrip ontstaat en ieder gekregen feedbackmoment is een leermoment.
 

Neem contact met ons op

Wilt u meer informatie over dit nieuwsbericht? Aarzel niet en neem contact op met de HR-specialisten van Uitzendbureau 65plus. Al sinds 1975 zijn wij gespecialiseerd in het uitzenden van mensen die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt. Neem nu contact met ons op en stel uw vragen.

Bron: HR Praktijk 

Reageren