Zó ziet werk er in 2025 uit

Zó ziet werk er in 2025 uit

Onlangs is onderzoek gedaan naar de toekomst van werk in 2025. Wat staat ons te wachten? Vergaande digitalisering, samenwerken in netwerken, minder managers, meer zelfsturing en de werkomgeving als verbindende factor. Uitzendbureau 65plus vertelt u graag meer. 
 

Vergaande digitalisering, samenwerken in netwerken, minder managers, meer zelfsturing en de werkomgeving als verbindende factor: dát staat werknemers en werkgevers de komende jaren te wachten. Dit zijn de resultaten uit een onderzoek van het Centre for People and Buildings en Hospitality Group. Bekijk hieronder een uitleg van de vijf grootste ontwikkelingen. 
 

Trend 1: Verdere digitalisering en automatisering

Dankzij alle technologische ontwikkelingen neemt het aantal administratieve en uitvoerende banen af. Men zal moeten omgaan met verlies van administratieve banen en verandering in benodigde kennis, vaardigheden en functies. Daarentegen wordt er wel een enorme groei verwacht in functies op het gebied van informatica, data-analyse en omgang met intelligente systemen. Bovendien werken wij in met de juiste ICT-oplossingen nog meer ‘anytime, anywhere & anyplace’.
 

Trend 2: Vaste kern met medewerkers 

De manier waarop wij samenwerken verandert ook. Zo zullen medewerkers met bepaalde expertises steeds meer aan elkaar verbonden worden. Bovendien zullen de grenzen van organisaties vervagen: organisaties worden meer en meer netwerkorganisaties, bestaande uit een vaste kern en veel flexibele medewerkers daar omheen. 
 

Trend 3: Rol manager zal veranderen

Uit het onderzoek komt bovendien naar voren dat het aantal managers aanzienlijk zal afnemen – met name in het midden- en lijnmanagement. Deze afname komt onder andere door de groeiende zelfsturing van teams en individuen. Managers zijn in de toekomst verbindend, coachend, faciliterend, strategisch betrokken en richten zich op het samenstellen van de juiste teams en samenwerkingsverbanden.
 

Trend 4: Behoeften werknemer steeds belangrijker 

De trend in flexibilisering van werk zet door: zo worden dienstverbanden korter en arbeidsrelaties en arbeidsvoorwaarden zijn meer gericht op de behoeften van de medewerker. De behoeften van medewerkers bestaan onder andere uit het faciliteren van eigen regie, het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling en het aanbieden van een aansprekende werkcultuur. 
 

Trend 5: Werkomgeving zorgt voor verbinding

Tot slot komt er speciale aandacht voor een goede balans tussen digitaal en fysiek werk en de invulling van de werkomgeving. In de toekomst is het kantoor vooral een ‘katalysator’: het is een adaptieve en toegankelijke werkomgeving waarin medewerkers eenvoudig kunnen samenwerken met de organisatie, collega’s en opdrachtgevers. Verbondenheid is zeer belangrijk, net als het waarborgen van productiviteit en effectieve samenwerking. 

 

Meer informatie van 65plus

Bent u nieuwsgierig naar deze trends en wilt u meer weten? Aarzel niet en stel uw vragen aan de HR-specialisten van Uitzendbureau 65plus! Wij vertellen u graag meer. Wij kunnen u vervolgens ook meer informatie geven over werken met medewerkers die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben behaald. Al sinds 1975 zijn wij specialist in de arbeidsbemiddeling van deze bijzondere en gemotiveerde groep werknemers. Dit doen wij vanuit onze labels 65plus In het Onderwijs, 65plus In Goede Handen, 65plus Op de Weg en 65plus Payroll Professionals

Bron: HR Praktijk

Reageren